Saimaan alueella on parhaillaan käynnissä useita ruokaan, matkailuun ja kulttuuriin pureutuvia EU-hankeita. Niiden työn kautta on syntynyt useita hyödyllisiä työkaluja ja toimintamalleja, joita muutkin toimijat voivat hyödyntää. Ohessa on työkaluja, jotka liittyvät mm. tuotteistamiseen, tarinallistamiseen, Saimaan ruokalähettiläisiin, kestävien ruokaympäristöjen luomiseen sekä lähiruuan tuottajien itsearviointiin. Onpa mukana kirsikkana kakun päällä myös Suomen ruokamatkailustrategia, johon kannattaa ehdottomasti tutustua.
Makuelämykset matkamuistoiksi -opas sisältää ohjeita, vinkkejä ja vaihtoehtoisia malleja ruokamatkamuistojen tuotteistamiseen ja erityisesti tarinallistamisen hyödyntämiseen. Opas toimii jatkossa käsikirjana alan yrityksille ja muille ruokamatkamuistojen tuotteistamisesta kiinnostuneille. Hanke: Paikallisten ruokatuliaisten tuotteistaminen (XAMK)
Saimaan lähettiläät ovat saimaalaisen ruuan ja kulttuurin sanansaattajia ja alansa ansioituneita ammattilaisia. Lähettiläät osallistuvat muun muassa kansainvälisen yhteistyön edistämiseen, alueen ruokakulttuurin kehittämiseen, PR-vierailuihin ja edustavat seudun vahvuuksia oman osaamisensa ja työnsä kautta. Saimaan lähettiläiden tehtävänä on vahvistaa saimaalaista identiteettiä, nostaa itäisen Suomen uniikkia ruokaa ja kulttuuria esille sekä tuoda esiin vastuullisia perinteitämme.
Strategian tavoite on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, joka perustuu vahvoihin verkostoihin. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille unohtumattomia ja huippuunsa hiottuja ruokaelämyksiä, jotka heijastelevat ainutlaatuista ruokakulttuuriamme. Ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää ruokamatkailua. Hanke: Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen (Haaga-Helia)
Kismet-hankkeen tuloksena on ohjelma, joka mahdollistaa kestävien ruokaympäristöjen luomisen (Enabling Programme for Sustainable Food Environments). Ohjelma sisältää joukon konkreettisia työkaluja kestävyyden edistämiseksi hallinnon, kysynnän ja tuotannon näkökulmista. Työkaluja pilotoidaan paikallisesti kahdeksalla alueella seitsemässä eri Itämeren maassa. Hankkeen toteuttaa XAMK.
Muutosmatkailun hanke toteutettiin v. 2023–2024, ja siihen osallistui noin 20 matkailuyritystä ympäri Suomea. Tulokset ja työkalut on koottu yhteen maksuttomaan digitaaliseen työkalupakkiin. Pakin avulla voi opiskella lisää aiheesta ja saada tukea olemassa olevien tai uusien matkailupalveluiden kehittämiseen. Hankkeen rahoitti Business Finland ja toteutti LAB, UEF ja JAMK
Lähiruuan tuottajien itsearviointityökalu kertoo mitä kannattaa ottaa huomioon, kun tarjoat matkailupalveluja. Teemoja ovat mm. markkinointi ja brändäys, sijainti ja esteettömyys, matkailijaystävällinen ympäristö, tuotteiden laatu ja myyntivaltit, asiakaspalvelun taso, kulttuurinen aitous, opetuksellinen sisältö, paikallinen yhteistyö sekä säädösten noudattaminen. Hanke: Bascil (XAMK).
BASCIL Manual introduces practical solutions for designing culinary tourism services by local food producers/SMEs. The BASCIL manual aims to facilitate the switch towards food tourism industry for food producers and farmers, who can diversify their business operations by adding new experiences on the basis of their high quality food products. The manual provides practical solutions and business models for partners to start or improve new services to reach new customers. (Suomenkielinen versio tulossa v. 2025 aikana)
Kehittämisen kahvakuula on systemaattinen malli ruokapalveluyritysten kehittämiseen. Teoriapohjana mallissa on käytetty Lean-filosofian jatkuvan kehittämisen mallia (PDCA), Lean-ajattelua ja palvelumuotoilua. Mallissa on käytännönläheisiä vinkkejä, muistilistoja ja työkaluja suunnattuna ruokapalvelu- ja ravitsemisalan yrittäjille ja se sopii myös yritysten kanssa toimiville asiantuntijoille työkaluksi. Hanke: Ruokatuotteista boostia (XAMK)