Saimaan alueen yhteinen ruoka- ja kulttuurimatkailun visio on nyt julki - kiikarissa European Region of Gastronomy -titteli vuodelle 2024
Julkaistu 07.02.2022

Saimaan alueen yhteinen ruoka- ja kulttuurimatkailun visio on nyt julki - kiikarissa European Region of Gastronomy -titteli vuodelle 2024

Juuri julkaistussa hakukirjassa esitellään muun muassa pääteema ”Pöytä rajojen yli” sekä alueen tavoitteet ja toimenpiteet. Erityisesti tuotteistaminen, matkailijaystävällinen reitistö sekä ruoan ja kulttuurin innovatiiviset yhdistelmät ovat laajasti esiteltyinä. Hakukirja on tuotettu yhdessä alueen kaupunkien, maakuntaliittojen, alueen toimijoiden ja Visit-organisaatioiden kanssa.

Rahoittajina kokonaisuudessa ovat Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitot, Mikkelin, Lappeenrannan, Savonlinnan, Joensuun, Kiteen ja Imatran kaupungit, Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan kauppakamarit, Xamk Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Lake Saimaa ry.

Saimaa-ilmiöstä sytykkeen saaneen yhteistyön tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Yhteistyö avautuu tulevina vuosina laajemmin kiinnostuneille kunnille, yrityksille ja yhteisöille.

Uusi tiimi aloittaa tänä keväänä

Tänä keväänä hankkeen parissa aloittaa uusi tiimi, joka lähtee ensitöikseen valmistelemaan muun muassa kansainvälisen raadin vierailua ensi kesän juhannusviikolle, Saimaan alueen uutta ruokamatkailustrategiaa sekä useita hakukirjassa esiteltyjä kokonaisuuksia. Tieto tittelin saamisesta varmistuu syksyllä 2022.

Haun myötä Saimaan alue on jo liittynyt International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -verkostoon, jossa valmennetaan ja tuetaan kestävän ja paikallisen ruokamatkailun alueita sekä rakennetaan kansainvälistä matkailun osaamisverkostoa. Kansainvälisiä vieraita, medioita, messuja sekä kilpailuja esimerkiksi tuotteistamisesta on siis luvassa lähivuosina.

Valmistelutyöstä on vastannut Saimaa-ilmiössä vielä maaliskuuhun saakka työskentelevä kolmen hengen tiimi, hankejohtaja Sari Kaasinen, koordinaattori Anu-Anette Varho ja viestintäpäällikkö Jonna Ekroos.

”On ollut ilo olla vielä tässäkin mahtavassa ruoka- ja kulttuurimatkailukokonaisuudessa mukana, jossa olemme päässeet hienosti hyödyntämään Euroopan kulttuuripääkaupunkisaan tuotettuja kansainvälisiä sisältöjä ja ideoita. Olemme aidosti syttyneet yhdessä tekemiselle ja näkyvyytemme viemiselle seuraavalle tasolle; Saimaa-ilmiö todellakin jatkaa matkaansa erinäisissä hankkeissa, toimissa ja yhteistyössä,” Kaasinen kertoo.

Tutustu hakukirjaan täältä!

Kuva: Visit Karelia, Harri Tarvainen

Saavutettavuusseloste